Czy wiesz
kto jest Twoim Gościem?
Czyli
dlaczego warto stosować segmentację gości.
Dlaczego tak ważne jest aby wiedzieć „kto” i „dlaczego”
korzysta z naszego hotelu?
Odpowiedź jest prosta – dlatego aby wiedzieć jak wygląda
segmentacja naszych gości, czyli móc zidentyfikować grupę docelową, dla
których chcemy być najbardziej widoczni, dla nich tworzyć nasze oferty i
pakiety. Jak mówi przysłowie „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do
niczego”
Czym zatem jest
segmentacja gościa hotelowego?
Segmentacja to podział gości
hotelowych na jednorodne grupy, odrębne od pozostałych pod względem stosowanych
stawek, potrzeb i oczekiwań względem oferty hotelowej.
Mówiąc prościej, jest to kilka
grup jakie możemy zauważyć wśród naszych gości, których charakteryzuje podobny
sposób zachowania i posiadają wspólne cechy. Jeśli wyłapiemy i zrozumiemy
te cechy, będziemy w stanie zdefiniować naszą segmentację.
Załóżmy, że obserwując
przyjeżdzających do nas gości, wyłuszczyliśmy grupę:
1. osób w podróży służbowej, ubranych w
garnitury/garsonki, zawsze mają ze sobą laptopa i nie rozstają się z telefonem,
meldują się w hotelu głównie późnym popołudniem lub wieczorem, wyjeżdżają w
godzinach rannych po śniadaniu
2. osób, które podróżują głównie
samolotem lub pociągiem. Strój luźny, wygodny, bagaż często to plecak lub
nieduża walizka. Meldują się w godzinach popołudniowych, są bardzo ciekawi
lokalnej kuchni i atrakcji turystycznych, nigdzie się nie spieszą. Mają ze sobą
telefon z aparatem, często przewodnik turystyczny. Często w dniu wyjazdu
zostawiają bagaż w przechowalni hotelu, aby móc jeszcze pójść na spacer po
okolicy i ją eksplorować
3. osób przyjeżdżających na
szkolenie/konferencję organizowaną np. w naszym obiekcie, dla pracowników danej
firmy lub branży. Najczęściej osoby te przyjeżdżają samochodami służbowymi, lub
mają zorganizowany wspólny transport z firmy. Wcześniej otrzymujemy od
organizatora listę osób z przydzielonymi pokojami, często goście mają
zorganizowaną wspólną kolację w naszej restauarcji. Spotkanie odbywa się często
w naszych salach konferencyjnych.
Patrząc na wspomniane grupy, mamy już
wyłuszczoną segmentację naszych gości:
1 – to BIZNES INDYWIDUALNY
2 – to TURYSTA INDYWIDUALNY
3 – to GRUPY BIZNESOWE
Nie jest to oczywiście wyczerpujący
podział, jednak pokazuje nam on już do kogo i jak przygotowane oferty
powinniśmy kierować.
Dzięki poprawnie zrobionej
segmentacji i pilnowaniu aby ją stosować w pracy, jesteśmy w stanie
sprawdzić rzeczywisty udział % danego segmentu gości w sprzedanych pokojonocach
w naszym obiekcie. Dowiadujemy się ile pokojonocy miesięcznie/rocznie realizują
nasze grupy, jaka zachodzi % zmiana no i czy cena średnia z roku na rok rośnie
czy spada.
Dobrze zrobiona segmentacja pomaga
nam w ustaleniu strategii działania wobec poszczególnych grup. Wiemy, czy
większy nacisk powinniśmy kłaść na rozwój hotelu ale i jego ofert np. pod kątem
biznesu indywidualnego czy grup turystycznych.
Pytanie jakie się nasuwa to ile
powinna wynosić liczba segmentów w hotelu?
Nie odpowiem jednoznacznie – ponieważ
to zależy od profilu Waszego obiektu oraz
rodzaju gości , i tego jak można ich podzielić.
Nie zapominajcie, że dzięki
segmentacji dopasowujecie ceny do danych grup, a nie zapomnijcie o tutaj
również można dokonać podziału na NON REF ( bezzwrotne) i FLEX ( zwrotne).
Pamiętajcie, że tworząc segmenty należy
dobrze przygotować ich definicję, tak aby osoby, które będą na niej
pracowały doskonale wiedziały, do którego segmentu przydzielić którego gościa.
Wiem z doświadczenia, że te dane
przydają się kadrze kierowniczej w hotelu, ale realnie tworzy ją recepcja i
dział sprzedaży – dlatego BARDZO WAŻNE JEST aby każdemu pracownikowi
tych działów wytłumaczyć dlaczego segmentacja jest tak ważna i należy ją robić
poprawnie. Objaśnić definicję każdej grupy, ale również wysłuchać tego co mają
do przekazania oba te działy – gdyż może jakiś segment nam umknął. Pamiętajmy,
że w hotelu pracujemy zawsze zespołowo 😊
Jeśli zainteresował Was temat
segmentacji gości i chcielibyście dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszam
na moje szkolenia. Chętnie pomogę Wam również w „ogarnięciu” segmentacji
Waszych gości!
Do zobaczenia
Monika